lördag 13 januari 2018

Mindfuck-mössan på

Som jag nämnt tidigare så ääääälskar jag allt som har med rymden och universum att göra. Det har jag gjort ända sedan jag var liten. Det bästa jag vet är att titta på dokumentärer om planeter, galaxer, svarta hål och annat göttigt. Just nu har jag tittat på dokumentäreserien "How the Universe works". Den finns på Dplay och den tar upp allt från grundläggande grejer som stjärnor och vårt solsystem till mer spännande teorier, exempelvis varifrån vattnet på vår planet kommer ifrån. 

Det allra bästa som finns är när mindfuck-mössan åker fram. När det blir så stora avstånd, stora tidsrymder (eller små tidsrymder), stora ytor och objekt att hjärnan inte längre kan greppa det. När man sitter med en blandad känsla av fascination, andlighet och existensiell ångest - det är fint det.

Så för er som inte kan sova och vill toppa vakenheten med att fundera över skapelsen och vår existens - voilà! Här är ett avsnitt om Bing Bang! Hoppas ni gillar det lika mycket som jag gör.

PS. Någon mer som får kortslutning i hjärnan när de pratar om planktid?

2 kommentarer:

  1. Jag är också en riktig rymdnörd och har förstås en massa idéer om hur allting hänger ihop. Planktid känner jag inte till men väl "Schrödingers katt", ett absurt tankeexperiment som handlar om kvantmekanik och sannolikhetskalkyler. Är ingen anhängare av Big Bang utan tänker mig oändligheten såsom ett perfekt och harmoniskt tillstånd. Jag menar alltså att universum är oändligt i tid och utsträckning och att detta är helt som det skall vara. Vi människor är bara ovana att ta till oss det konceptet. En konsekvens av det oändliga universum är även att det inte finns mindre än ett oändligt antal kopior av en själv (och alla andra) därute. Tidresor blir möjliga genom att vi inte reser i själva tiden utan snarare till en identisk omgivning som befinner sig annorlunda på "tidslinjen".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Visst är det härligt att götta ner sig i detta ämne! Kvantmekanik gör mig smått galen, men det är sjukt intressant och det känns nästan som science fiction. Spännande tanke med tidsresor. När det gäller oändlighet så kan jag tipsa om att lyssna på andra avsnittet av P3 podden "Institutet". Det avsnittet heter just Oändligheten och tar upp ämnet ur olika vinklar. På ett underhållande sätt :)

      Radera