lördag 30 januari 2016

Matkaos och podd-sällskap

Jaha, så gick det med att göra 2 inlägg i veckan. Men en liten setback måste jag vara tillåten att ha. Livet bara pågår. Hinner inte uppfatta att Sigge växer. Helt plötsligt inser jag att han är 2 månader!! Helt plötsligt upptäcker jag att han är med på ett helt nytt sätt. Otroligt...

Försöker mata hjärnan med lite intellektuell stimulans genom att lyssna på poddar. Helt nödvändigt mitt i allt legobyggande och låtsade telefonsamtal i klossar och fjärrkontroller. Alla poddar är väl inte så intellektuella, men det är skönt att lyssna på vuxna samtal. Och dessutom är man ju flexibel när man lyssnar och inte har en tv-skärm framför sig. Måste se till att åka iväg någon dag och träffa någon vän... Får bara vänta tills Jonas hand blir bra. Han opererades här om dagen för karpaltunnelsyndrom i högerhanden. Det innebär att han inte skall lyfta och anstränga handen på ett tag.


När han var iväg och opererades så fick jag en försmak hur det kommer att vara när han börjar jobba. Ensam med bebis och en 18 månaders. Fungerade faktiskt rätt bra. Förutom vid matsituationerna då det blev lite kaosigt:

Anna-Vera hungrig och smågrinig - fixa mat till henne samtidigt som Sigge skriker - sätta Anna-Vera i stolen och ställa fram mat - amma Sigge - under amning tröttnar A-V på maten som börjar kastas till höger och vänster - avbryta amning - lägga ifrån mig Sigge som blir förbannad över den avbrutna måltiden - ta upp A-V och tvätta händer och torka golvet - ackompanjerat av Sigges förnärmade skrik - placera A-V i lekhörnan och plocka upp Sigge - fortsätta amningen med Anna-Vera klättrandes på oss.

Pust.

Men när denna stund var över flöt dagen ändå på. Och tack och lov så tajmar de varandra rätt bra med   sovning under dagen. Mamma bockar och bugar.


Idag har jag lagt upp mer grejer på Tradera. Nu kokas ris och Anna-Vera har mutats med päron i väntan på mat. Nu skriker hon "maaaammaaaaaa!!!!" från vardagsrummet så jag får väl ge mig ut ur mitt lekrum och ge Jonas lite vila. Tror det får bli en sväng till mormor och morfar för mig och barnen...

So long - kalsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar