tisdag 14 oktober 2014

Hösten

Så var hösten äntligen här. Ja, jag skrev äntligen. Antagligen kommer alla vilja hänga mig för att jag säger så här men jag är så sjuuukt glad att sommaren är över. Jag hatade denna sommar. Jag var höggravid och ville bara bosätta mig i ett kylskåp och inte gå ut alls. Sedan kom Anna-Vera och det kändes som att hon skulle överhettas när vi vistades utomhus. Till slut utvecklade jag någon sorts hat mot det fina vädret. Vaknade på morgonen och blev förbannad när jag insåg att det skulle bli ännu en fin sommardag. Helt sjukt, haha! Men så har det varit. Och nu njuter jag alltså av regn och kalla vindar.

Jag har alltid tyckt om hösten. Den där mörka, stormiga delen av hösten. Och även den mörkaste vintern. Vet att många mår dåligt av det ihållande mörkret under vinterhalvåret. Men jag har aldrig haft ont av det. Har tvärtom trivts bra och tycker att det är en mysig årstid. Stressen av att man måste vara utomhus hela tiden och "ta vara på solen" är borta. Man kan tända mängder med ljus och dricka varma drycker. Man kan gå höstpromenader och lyssna på bra poddar. Man kan streckkolla en serie en regnig dag. Man kan äta värmande soppor och goda grytor. Man kan ta långa bad (vilket jag får göra hos mamma och pappa eftersom vi inte har badkar). Jag älskar att bada! Man kan ta en lång bastu på kallbadhuset och sedan chocka kroppen med ett iskallt bad. Man kan mysa upp sig i sängen och läsa en bok. Eller åka hem till någon vän och fika eller käka lite plockmat och snacka skit. För min del blir det mer lust att sitta vid datorn och göra musik eller att måla. Och dessutom tycker jag att det är roligare att klä mig för höstväder än sommar.

Så där. Där hade ni lite höstpepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar