söndag 26 oktober 2014

Gnagare vs Elin & Jonas 2-1

Kriget fortsätter. Jag gick och lade mig före Jonas i förrgår kväll. Jag låg och tittade på tv när jag plötsligt hör det välbekanta ljudet. Ett hetsigt, hackande "gnag, gnag, gnag". Jag sprang ut till Jonas som befann sig i garaget och lät meddela att vår antagonist var tillbaka. Vi ställde oss vid dörren och lyssnade frustrerat. Jonas sparkade hårt i dörren och ljudet upphörde. Jag lade mig åter i sängen men strax kom ljudet igen. Nu var det jag som sparkade i dörren. Sedan hörde jag inget mer. Så igår morse när vi slått upp ögonen återkom gnagandet. Jonas körde "frustrerat-barn-rycket" och stampade runt på verandan. FRUSTRATION.

Vi åkte en sväng in till stan och diskuterade hur vi ska gå tillväga här näst. Jonas hade hört från flera håll att enris skulle hålla råttor och möss borta. Så när vi kom tillbaka hem gjorde vi ett ryck. Vi kikade in genom inspektionsluckan under verandan och lyste med ficklampa. Konstaterade att den ytan var avdelad med betongvägg och att det inte var från den delen ljudet kom. Den delen som är under dörren finns det ingen lucka till. PUST. Så. Jonas gav sig ut i skogen och plockade med sig enris. Hivade in genom inspektionsluckan och lade framför vår ytterdörr. Nu jäklar! Ikväll hörde vi endast två korta gnag, sedan upphörde det. Kan enriset ha hjälpt?

Och frågan är ju om det var den avlidne näbbmusen som tuggade tidigare. Och att hens gedigna gnagararbete nu har övertagits av en annan näbbmus? Eller är det samma gnagare som hela tiden hållt på? Och att denne gnagare har kunnat överlista alla våra fällor och hinder? Och vem ÄR denne gnagare?

Frågorna är många. Och många är ni där ute som ligger sömnlösa på nätterna och funderar över detta. Kommer vi någonsin att få ett svar på vem den hemlige gnagaren är? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar