fredag 19 september 2014

Äppelmos i hjärnan

Förkyld bebis. Mindre sömn på natten, oroliga grymtanden och hostningar från spjälsängen. Hon får svårt att äta när hon inte får luft. Näsdroppar - suga ut snor - trösta. Tycker så synd om lillan som inte kan göra annat än att tyst härda ut.

Livet följer hennes läge. Så i och med hennes förkylningströtthet, har även jag drabbats av en oerhörd lust att ligga ner och sova. Så det gjorde vi. Sov och sov. Imorse, i eftermiddags. På förmiddagen var vi på babymassage. Det var andra gången vi var där, men pga förkylningen tittade vi bara på. Eller jag tittade och Anna-Vera sov. Hon sover alltid på föräldragruppen och massagen. De måste tro att hon aldrig är vaken, haha!

Men vaken är hon. Rätt mycket på dagarna faktiskt. Hon sover sällan mer än en halvtimme åt gången och kommer inte riktigt till ro. Fast det är det värt med tanke på att att hon sover gott om nätterna, vilket jag är väldigt tacksam för. Men det innebär också att det är svårt att ta sig an något större projekt på dagarna eftersom hon är mycket vaken och kräver sin andel uppmärksamhet. Och speciellt när hon haft jobbiga perioder, som förra veckan eller nu med förkylningen. När tiden så tydligt upptas av bebis hela dagarna, blir de stunder jag får på kvällen helt magiska. Mina krav på vad som gör mig tillfredsställd är nu mera mycket låga. När A-V kommit till ro och låg på min säng och slumrade (som hon brukar innan det är dags för spjälsäng och nattsömn) passade jag på. Passade på vad då? Att äta något onyttigt och gott? Att se något avsnitt av ngn skön serie? Nej, nej! Jag våttorkade golvet och dammade i sovrummet. Städade upp lite i stöket. Vek tvätt. Och vet ni vad - jag kände mig helt levande och lycklig. Något måste vara fel och man blir glad av att våttorka golv. Efteråt - en dusch. Också rätt gött får jag erkänna.

Gud, känner att mina inlägg blir så flummiga! Antagligen för att jag jämt skriver dem sent på kvällen när det känns som att jag har äppelmos i hjärnan.

Imorgon bär det av in till Varberg för en fika med kompis.

Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar